door Erik De Boeck
•
4 december 2024
Nu Google stopt met zijn Google Bedrijfsprofiel-websites is het misschien tijd om je website strategie te herdenken. Tijd voor een professionele website? Bedrijven die deze dienst gebruiken en hun online aanwezigheid willen behouden, kunnen 2 zaken doen. Een huidige website verhuizen naar een ander platform of een professionele website laten maken door een webbureau. Wat is een Google Bedrijfsprofiel-website? Google bood bedrijven een eenvoudige manier om snel een website te maken op basis van de informatie in hun Google Mijn Bedrijf-profiel. Zonder technische kennis konden dus ondernemers hun online zichtbaarheid vergroten. Deze website zijn one-page websites, die je gratis kon aanmaken via je Google Business Profile (voorheen: Google Mijn Bedrijf). De website bestaat dus uit één pagina en is automatisch opgebouwd met informatie uit je bedrijfsprofiel, zoals de bedrijfsnaam, adres- en contactgegevens, en openingstijden. Einde Google Bedrijfsprofiel-websites, maar wat nu? Vanaf 1 maart 2024 worden alle websites die via Google Bedrijfsprofielen zijn aangemaakt uitgeschakeld. Na die datum worden bezoekers die deze sites willen openen, doorgestuurd naar het Google Bedrijfsprofiel. Deze omleiding is echter slechts actief tot 10 juni 2024. Daarna zal elke poging om de site te bezoeken leiden tot een '404 – Pagina niet gevonden' melding. Welke alternatieven heb je voor een Google Bedrijfsprofiel-websites Er zijn tal van alternatieve platforms om een nieuwe website te bouwen, zoals Wix, Squarespace, GoDaddy, Google Sites, Shopify en WordPress. Bedrijven moeten hun nieuwe website vóór de deadline koppelen aan hun Google Bedrijfsprofiel om een naadloze overgang te waarborgen. Bedrijven die gebruikmaken van een aangepast domein moeten vóór de deadline inloggen bij hun hostingprovider om het verkeer naar hun nieuwe website om te leiden. Wij staan klaar om je te helpen met de migratie van jouw website en de opbouw van je nieuwe online aanwezigheid, zodat je zichtbaarheid behouden blijft. Mijn advies voor bedrijven Kies een nieuw platform : Verken alternatieven zoals WordPress, Shopify, Wix, Squarespace, of Webflow om een nieuwe website te bouwen. Communiceer met uw klanten : Informeer uw klanten via e-mail, sociale media of andere kanalen over de wijziging en promoot uw nieuwe website. Focus op SEO en online zichtbaarheid: Zorg ervoor dat uw nieuwe website goed is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Breng belangrijke informatie van uw oude site over en gebruik relevante zoekwoorden, metabeschrijvingen en hoogwaardige content. Update uw Google Bedrijfsprofiel : Zodra uw nieuwe website online staat, werk dan uw bedrijfsprofiel bij met de nieuwe websitelink. Stel omleidingen in (301 redirect) : Als u een aangepast domein gebruikte, stel dan omleidingen in naar uw nieuwe website om verlies van verkeer te voorkomen. Wat raden we niet aan Hoewel Google Sites een optie blijft, raden we af deze te kiezen, gezien de beëindiging van de Google Bedrijfsprofiel-websites. Doe ook niets, want dit kan leiden tot verlies van zichtbaarheid op Google Maps, foutieve bedrijfsinformatie en bezoekers die op een '404'-pagina belanden. Ik heb geen website, wat kan ik doen? Ben je op zoek naar een alternatief voor jouw Google Business Profile website? Wij helpen jou de overstap te maken naar een nieuwe website. Aangezien een Google website eerder beperkt was in functionaliteiten, biedt een professionele website tal van mogelijkheden: Volledig aanpasbaar en controle. Je kan de website ontwerpen zoals jij het wil. Eindeloos veel functionaliteiten mogelijk. Meer opties om een blog , een portfolio of andere tools toe te voegen. SEO-vriendelijk. Deze optimalisatiemogelijkheden kan de zichtbaarheid van jouw website in zoekmachines vergroten. Wacht dus niet te lang om actie te ondernemen. Contacteer ons voor een vrijblijvende kennismaking . We luisteren graag naar jouw noden en wensen. Schakel onze expertise in voor het bouwen van jouw bedrijfswebsite. Zo versterken we samen de online aanwezigheid van jouw bedrijf.